Firmy i instytucje wybierają notebooki ze względu na ich mobilność i funkcjonalność. Kilku producentów specjalizuje się w projektowaniu laptopów biznesowych (
HP,
Lenovo,
Toshiba,
Dell,
Fujitsu), ale nie jest to kategoria zarezerwowana tylko dla nich. Najważniejszym kryterium wyboru laptopa do firmy nie jest jednak marka, ale takie cechy jak wytrzymałość, niezawodność, jakość wykonania czy wsparcie ze strony serwisu. Czynniki te mają bezpośredni wpływ na produktywność pracowników, a to ona jest przecież najważniejszym celem zaopatrzenia firmy w notebooki.
Jak wybrać notebooka do firmy? Na co zwracać uwagę? Czym się kierować, żeby kupić laptopy najlepiej dopasowane do potrzeb firmy oraz pracowników?
Komfort pracy
Wiele zależy od tego, w jaki sposób będzie używany sprzęt.
Laptopy biurowe będą zaprojektowane i wykonane inaczej niż
notebooki mobilne, które przeznaczone są do częstej pracy w podróży i w terenie. W każdym przypadku pracownicy będą jednak oczekiwać od maszyny jak najwyższego komfortu pracy. Co to w praktyce oznacza?
Laptopy z matową matrycą to w zasadzie jedyne rozwiązanie dla użytkowników biznesowych i biurowych. Dzięki dodatkowej polaryzującej powłoce na ekranie nie pojawiają się refleksy świetlne. Odblaski utrudniają pracę oraz dodatkowo wysilają wzrok - przy dłuższym użytkowaniu ma to zgubny wpływ na produktywność oraz zdrowie. Matowa matryca pozwala pracować efektywnie w praktycznie każdych warunkach oświetleniowych. Jest standardem w takich rodzinach laptopów jak
HP ProBook oraz
EliteBook,
Toshiba Satellite Pro czy
Lenovo ThinkPad.
Najlepsze laptopy do firm nie powinny zbyt szybko się nagrzewać ani pracować zbyt głośno. To w pewnym sensie sprzeczne wymagania - aby zmniejszyć temperaturę procesora i układu graficznego, notebook musi mieć dobry system chłodzenia, w skład którego wchodzi zazwyczaj pracujący wiatrak. Najlepszym producentom laptopów udało się tu jednak osiągnąć złoty środek - ich systemy chłodzenia potrafią być wydajne i jednocześnie ciche. Pod tym względem wyróżniają się na pewno najnowsze notebooki Toshiba oraz Lenovo ThinkPad.
Warto również dopasować rozmiary notebooka do jego przeznaczenia w firmie. Dla mobilnych pracowników będziemy szukać raczej laptopa 14-calowego lub mniejszego, niezłym rozwiązaniem będą również cienkie i wydajne
ultrabooki. Pracownicy biurowi, projektanci czy graficy bardziej docenią komputery o większej przekątnej ekranu.
Wytrzymałość i niezawodność
Kiedy laptop służy do pracy, jego wytrzymałość i niezawodność stają się priorytetem. Firmom po prostu opłaca się wydać więcej za rozwiązania, które zapewnią im płynność pracy - tym bardziej, że koszty zakupu komputerów i tak stanowią koszt prowadzenia działalności i pomniejszają zobowiązania podatkowe przedsiębiorstwa. Producenci laptopów biznesowych oferują oczywiście zaplecze serwisowe oraz gwarancję, ale dla firmy korzystniej jest wybrać sprzęt wysokiej jakości i nie polegać na naprawach.

Dodatkowo laptopy w firmach są z reguły obciążone bardziej niż notebooki konsumenckie, które używane są głównie w domu. Dłuższy jest ich codzienny czas pracy, bardziej obciążony jest procesor oraz pamięć. Notebooki biznesowe używane są często w różnych okolicznościach - są przenoszone, mogą być narażone na obicia, otarcia i inne uszkodzenia mechaniczne. Dlatego właśnie ważnym kryterium wyboru powinna być wytrzymałość obudowy oraz solidność całej konstrukcji.
Mobilność
Ważne pytanie przy wyborze laptopów do firmy dotyczy również ich przewidywanej mobilności. Czy będą służyć pracownikom, którzy spotykają się z klientami poza biurem firmy? Czy będą używane w bardziej wymagających warunkach, np. na terenie budowy podczas inspekcji? Czy będą towarzyszyć pracownikom w dłuższych podróżach służbowych? Jeżeli tak - na pewno warto będzie przyjrzeć się możliwościom ultrabooków, możliwe też, że niektórych pracowników dobrze byłoby wyposażyć w
tablety.
Reprezentacyjny wygląd
W segmencie biznesowym ważny jest także wygląd notebooka, szczególnie jeżeli będzie on używany w trakcie kontaktów z klientami (np. podczas prezentacji czy innych służbowych spotkań). Firmom zależy na utrzymywaniu profesjonalnego wizerunku i sprzęt komputerowy, którego używają, powinien być reprezentacyjny. Nie jest niestety jasne, co dokładnie oznacza to pojęcie.

Kiedyś za takie właśnie uważano HP, Dell i Lenovo, ale w ostatnich latach przestrzeń marek postrzeganych jako prestiżowe poszerzyła się między innymi o
Asusa,
Acera,
Toshibę i
Fujitsu. Wielu za najbardziej luksusowe postrzega notebooki od
Apple.
Laptopy dla firmy - podsumowanie
Notebook do firmy to pojemna kategoria - znajdzie się w niej miejsce dla cienkich i przenośnych ultrabooków oraz większych laptopów biurowych czy nawet notebooków dla grafika, które mają w pewnym sensie zastępować komputer stacjonarny. Decydując się na zakup komputerów przenośnych do biznesu, warto dopasować je do ich przeznaczenia w firmie oraz zwrócić uwagę na takie elementy jak komfort pracy, wytrzymałość i niezawodność, mobilność oraz reprezentacyjny wygląd.
Jak zawsze zapraszamy do
kontaktu z naszymi specjalistami, którzy pomogą w dobraniu sprzętu do Państwa potrzeb. Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi pozostałymi
poradnikami, w tym przede wszystkim z poradnikiem "
Jak wybrać notebooka?". Masę wartościowych porad i rankingów urządzeń znaleźć można też na naszym portalu technologicznym
lab-kuzniewski.pl.